toprakbilgi.com

Gönderen Konu: Traktörlerde Güç Aktarımı ve Patinajın Faydaları  (Okunma sayısı 3526 defa)

Çevrimdışı Cenap

Ateşli motorlarda pistonların gel-git hareketiyle elde edilen ilk güç, lastiklere ulaşana kadar doğal olarak bazı kayıplara uğrar. Söz konusu güç kaybının sebebi aktarım sistemi (transmisyon) ve kullanılan teknolojidir.
Transmisyon olmazsa güç olmaz, transmisyon ağır dişli gruplarıyla donatilirsa bu seferde güç kazanırken hızdan feragat etmiş oluyoruz.
Öyleyse motorlu araçlar için şunu söyleyebiliriz
"Hızlı bir iş makinesi güçsüz olur, güçlü bir iş makinesi yavaş olur"
Yüksek beygir gücündeki makinelerde kademesiz güç aktarımı; elektronik ve hidrolik destekli olarak kusursuza yakın bir iletim sağlarken, aynı zamanda üst düzeyde korunmaktadır. Daha çok alt segment olan makinelerde ise aktarım ve debriyaj (kavrama) sistemi mekanik olduğu için, bazı kayıplarla beraber sisteme yük bindiği sırada, çeşitli zararlarada yol açabiliyor.

-Transmisyon Sisteminin Önemi-

Ağır bir ekipmanla zor arazi şartları altında çalışan makinemiz; normalin dışındaki bir çeki gücü isteğine cevap veremediği durumda güç kaybı başlar, daha sonra traktörde bayılma olayı yaşanır ve uygun vitese geçilmediği takdirde makinenin hareketi tamamen (stop) sona erer. Bu durum transmisyon sisteminin ne kadar önemli olduğunu bize anlatıyor.

-Patinajın Aktarım Sistemine Etkisi-

 Tarla çalışmalarında yoğun güç isteğine uygun vitesi seçtiğimiz hâlde bazen boyundan büyük işlere kalkıştığımız için, traktörün ağırlığı yürümeye yetmeyip patinaj olayı başlar. Bu durumda genellikle aşırı yük alan lastikler dönüşünü durdurur ve daha çok boşta olan lastikler döner. Böylelikle traktörümüzün dişli sistemi anlık olarak korunmuş olur. Patinaj sırasında bazende eşit ağırlık alan lastikler, zıplayarak dönüşünü yapar ve bu sayede diferansiyel ve şanzıman korunmuş olur. Eğer böyle bir durumda güç geri gönderilmek zorunda kalırsa, aktarım organları ciddi derecede bir zararla karşı karşıya kalır. Özellikle debriyaj kavraması ciddi bir zararla karşılaşıp, devamlı tekrar sonucunda aşınmalara yol açarak baskının ömrünü erken bitirebilir.

-Diferansiyel Kilidinin Kullanımı-

Traktör kullanıcıları çoğu zaman diferansiyel kilidini yanlış yorumlar ve hiç kullanmayanlarda vardır. Özellikle meyilli bir arazide sürüm yapıyorsak kaymayı önlemek ve tutunmayı attırmak için bu kilidi kullanmalıyız. Zira sürekli patinaj yaparak giden bir traktörün baskıları çabuk biter. Fakat ihtiyaç olmadığı halde kullanmakta çeşitli zararlara yol açabilir. Özellikle sıra başı dönüşlerde kilitli bir diferansiyel ile dönüş yaparsak, diferansiyel içindeki dişlileri kırarak makinemizinin
 aktarım sistemine zarar verebiliriz.

Çevrimdışı sebazios

Ynt: Traktörlerde Güç Aktarımı ve Patinajın Faydaları
« Yanıtla #1 : Eylül 13, 2018, 00:44:27 »
Bilgiler için teşekkürler.

Bu noktada eklenecek bir husus da, bazı ithal markalarda karşımıza çıkan çift diferansiyel kilidi.

Bu kilitlerden ilki standart diferansiyel kilididir. Arka tekerlekleri kilitler.

Ikinci kilit ise arkalardan bağımsız olarak tek başına ön lastikleri birbirleri ile kilitler.

Her iki kilit de konum olarak birbirlerine çok yakındır ve gerekli hallerde aynı anda her ikisine de basılabilir.

Bu yapıldığında ise 4 tekerlek de birbirlerine kilitlenir.

Bu sistemin en büyük avantajı, manevranjn zorunlu olduğu hallerde sadece onları kilitleyerek dönüş kabiliyetinizde önemli  bir kayba uğramadan  diferansiyel kilitleyebilmeniz.

Nerede ise yarar?

Hem dik, hem de yan bir tarlada toprak işleme yaparken rotadan cikmadan ip gibi bir tırmanış gerçekleştirmeye,

Ya da Manevra yaparak bir çamur batağından caprazlama kurulabilmenize imkan sağlar.

Çevrimdışı sadesoda

Ynt: Traktörlerde Güç Aktarımı ve Patinajın Faydaları
« Yanıtla #2 : Eylül 13, 2018, 11:57:05 »
Genelde gördüğüm lsd ( sınırlı kaydırmali)tipi diferansiyel kilidi var onlerde. Önlerden biri sarmaya başladı mı içerisindeki yağ ısınıyor. İki aksi kitliyor.


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

Çevrimdışı Demir

Ynt: Traktörlerde Güç Aktarımı ve Patinajın Faydaları
« Yanıtla #3 : Eylül 13, 2018, 12:03:59 »
Benim traktörde ön diferansiyel kilidi de var. Arka ile beraber kilitliyor. Bugüne kadar pek lazım olmadı. :)

Çevrimdışı Cenap

Ynt: Traktörlerde Güç Aktarımı ve Patinajın Faydaları
« Yanıtla #4 : Eylül 13, 2018, 12:43:13 »
Bilgiler için teşekkürler.

Bu noktada eklenecek bir husus da, bazı ithal markalarda karşımıza çıkan çift diferansiyel kilidi.

Bu kilitlerden ilki standart diferansiyel kilididir. Arka tekerlekleri kilitler.

Ikinci kilit ise arkalardan bağımsız olarak tek başına ön lastikleri birbirleri ile kilitler.

Her iki kilit de konum olarak birbirlerine çok yakındır ve gerekli hallerde aynı anda her ikisine de basılabilir.

Bu yapıldığında ise 4 tekerlek de birbirlerine kilitlenir.

Bu sistemin en büyük avantajı, manevranjn zorunlu olduğu hallerde sadece onları kilitleyerek dönüş kabiliyetinizde önemli  bir kayba uğramadan  diferansiyel kilitleyebilmeniz.

Nerede ise yarar?

Hem dik, hem de yan bir tarlada toprak işleme yaparken rotadan cikmadan ip gibi bir tırmanış gerçekleştirmeye,

Ya da Manevra yaparak bir çamur batağından caprazlama kurulabilmenize imkan sağlar.

Yılmaz hocam bu bahsettiğiniz sistem çok güzel bir teknoloji ve benim gibi engebeli bahçeleri olan bir gariban için tam bir nimet. Ön aks kilitli olsa bile aşırıya kaçmamak şartıyla dümenlemeyi gerçekleştirebiliriz.