toprakbilgi.com

Gönderen Konu: Traktörlerin Hareket Kabiliyetleri (2wd-4wd)  (Okunma sayısı 3523 defa)

Çevrimdışı Cenap

Traktörlerin Hareket Kabiliyetleri (2wd-4wd)
« : Aralık 19, 2018, 19:32:36 »
TRAKTÖRLERİN TARIMDAKİ YERİ

Tarımsal hizmetin en önemli araçlarından biri olan traktörlerin tarıma girmesiyle iş gücü daha verimli olmuş ve zamandan daha çok tasarruf edilmiştir. Ayrıca işlenen tarım alanı genişlemiştir. Böylece tarımla uğraşan insanların ağır yükü hafiflemiş, nüfus artışına oranla gıda üretimi garantiye alınmıştır.


TRAKTÖRLERİN HAREKET ŞEKLİ

Teknolijinin biraz daha gelişmesiyle modern bir görünüm kazanan traktörler; ilk dönemlerde arka lastiklerden tahrik alarak tarım hizmetini yürütüyordu. Fakat bu durum çalışma alanına bir kısıtlama getiriyordu ve 1970'li yıllarda artık traktörler dört tekerden tahrik alarak üretilmeye başlandı. Bu sayede ekilemeyen engebeli arazilerde tarıma kazandırılmış oldu. Daha sonraki dönemlerde ise paletli traktörler de üretilmeye başlandı. Buna göre traktörler motordan aldığı gücü farklı şekillerde toprağa iletirler.


TEK DİFERANSİYELLİ TRAKTÖRLER

Bu traktörler genellikle arka lastiklerden tahrik alır ve çalışma kabiliyetleri sınırlıdır. Özellikle ağır tarla şartlarında ve arazi konumuna göre; arkadaki makine ve ekipman yükünün ön tarafa aşırı binmesiyle, hareket eden arka akslar hafifler ve çeki gücünü kaybeder. Buna karşılık arka aksların aşırı yük alma durumunda ise: traktörde ön kaldırma olur, ağırlık dengeli olarak toprağa aktarılmaz ve ön dümenleme kabiliyeti  düşer. Bu tip traktörler düz arazi şartlarında daha verimli olup, çalışma alanları kısıtlı olduğu gibi herhangi bir kazaya sebebiyet verme eğilimleride yüksektir.
 Eskiden bu traktörlere bazı çiftçiler palet takarak daha iyi bir çeki gücü elde etmiştir. Fakat bu iş için değişik ön dümenleme sistemleri kullanılmıştır.


ÇİFT DİFERANSİYELLİ TRAKTÖRLER

Bu özelliğe sahip olan traktörlerde; arka akstantan yavru şanzıman ile güç alınır ve traktörün altından geçen bir şaft aracılığı ile traktörün ön hareket dişlilerine aktarılır. Böylece traktörümüzün ön tekerleride hareket ederek tutunma artar ve güç dengeli bir şekilde toprağa aktarılır. Bu traktörler engebeli arazi şartlarında daha iyi çalışır ve aşırı yüklenme durumunda daha iyi bir dümenleme sağlar. Ayrıca her hangi bir yönde hareket etme kabiliyetleri yüksektir ve meyilli arazilerde kayma durumu daha azdır. Dört lastikten tahrikli traktörler diğer traktörlere oranla ağır yapılıdır, ağırlık merkezi yere yakındır ve ani frenlemede traktörü kaydırmadan güvenle durdurur.


PALETLİ TRAKTÖRLER

Paletli traktörlerin bir çok varyasyonları olup, motordan aldıkları gücü tek ya da çift noktadan geniş ve yere paralel uzunluktaki bir palete aktararak çalışırlar.  Paletlerin çeki gücüne olan başarısı kadar toprağa ugulanan baskılarıda azdır. Büyük tarım şirketleri: yüksek beygir gücündeki dörtçeker traktörlerin arka ve ön akslarına birbirinden bağımsız paletler takarak, daha iyi bir çeki gücü sağladığı ve bazende arka akslara palet takıp ön lastikler ile dümenleme yapıldığı çokca görülmüştür. Ayrıca traktör üreticileride bağımsız paletli traktörleri üretmektedirler.
Bunların dışında paletli traktörlerin çalışma sistemleride aynı olup, sadece dümenlemeleri farklıdır ve toprağa tutunmaları daha başarılıdır.   Paletli traktörlerde dümenleme kaydırmalı olarak yapılır.


2WD ve 4WD TRAKTÖRLER ARASINDAKİ FARKLAR

Ağır tarla çalışmalarının yoğunlukla yapıldığı 3 ve 8 kilometre arasındaki hızlarda, çiftçeker traktörler çok başarılıdır. Aynı güce sahip olan tek ve çiftçeker traktörlerin arasındaki belirgin farklar, tutunma kabiliyeti ve ekstra ağırlıktır. Yalnız bazı kullanıcılar bunu yanlış yorumlayarak; çiftceker traktörün daha güçlü olduğunu sanır. Aslında motordan çıkan güç aynıdır, tutunma farklıdır. Aynı şekilde çoğu kullanıcı 75-85 beygirlik traktörünü 55-65 beygirlik çiftçekerle değiştirerek, karayolu taşımacılığı ve kuyruk mili gücünden bilmeyerek feragat eder.
-85 beygirlik motorun kuyruk mili ile 65 beygirlik motorun kuyruk mili gücü aynı olmayıp, fazladan yakıt tüketmek ve verimsiz çalışmaktan öteye geçmez.
-Aynı şekilde söz konusu segmentte yapılan denemelerde; karayolu taşımacılığı yapan bir çift çeker traktörün 8-10 km hızdan sonra dörtçeker özelliğinin pek işe yaramadığı görülmüştür.
Zira bu noktada dörtçekerden ziyade motor gücüne ihtiyaç vardır. Bu yüzden taşımacılıkta 85 beygirlik tekçeker bir traktörün taşıma gücü, 65 beygirlik bir çiftçekerden daha fazladır. Yalnız toprak işlemesinin yapıldığı 4-8 km hızda tablonun tersi söz konusu olur.
-Tek çeker bir traktörün normal şartlarda ön dümenlemesi daha iyiyken, anormal şartlarda ise çift çeker daha iyi bir dümenleme sağlar.
-Traktörler rampada ileri yönde daha başarılıdır. Arka lastikler toprağa daha geniş bir baskı uyguladıkları için burun yukarı ağırlık geriye gelir ve tırmanma artar.

Not: Ekleme ve düzeltmeye açıktır.

Çevrimdışı of@s

Ynt: Traktörlerin Hareket Kabiliyetleri (2wd-4wd)
« Yanıtla #1 : Aralık 19, 2018, 20:09:55 »
Taşıma işi için anladığım kadarıyla sadece çekiş düşünülmüş. Bence traktör ve diğer araçlar için çekiş ikinci planda olmalı. Asıl önemli olan yavaşlatma ve durdurma olmalı. Zira hemen her cismi bir şekilde hareket ettirebilirsiniz ama durduramayabilirsiniz.

Özellikle ( bazı modellerde olan) 4 teker fren ve kompresör desteğiyle yavaşlatıp durdurmada 4x4 daha avantajlı olacaktır.

Çevrimdışı ORION

Ynt: Traktörlerin Hareket Kabiliyetleri (2wd-4wd)
« Yanıtla #2 : Aralık 19, 2018, 21:25:53 »
Taşıma işi için anladığım kadarıyla sadece çekiş düşünülmüş. Bence traktör ve diğer araçlar için çekiş ikinci planda olmalı. Asıl önemli olan yavaşlatma ve durdurma olmalı. Zira hemen her cismi bir şekilde hareket ettirebilirsiniz ama durduramayabilirsiniz.

Özellikle ( bazı modellerde olan) 4 teker fren ve kompresör desteğiyle yavaşlatıp durdurmada 4x4 daha avantajlı olacaktır.

Cmon Bayım Romork fireni var :D :D

Çevrimdışı of@s

Ynt: Traktörlerin Hareket Kabiliyetleri (2wd-4wd)
« Yanıtla #3 : Aralık 19, 2018, 21:36:41 »
Cmon Bayım Romork fireni var :D :D
Olan var olmayan var.  ;)

Çevrimdışı sadesoda

Ynt: Traktörlerin Hareket Kabiliyetleri (2wd-4wd)
« Yanıtla #4 : Aralık 19, 2018, 22:06:29 »
Sdf grubunun küçük serilerde görmüştüm ilk. Acil frenleme de onleri de bagliyordu.

Onun disinda kuyruk mili disinda fark yaratacak bisi yok. Rampada tutunmayan 90 bg ben ne yapayım


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

Çevrimdışı Cenap

Ynt: Traktörlerin Hareket Kabiliyetleri (2wd-4wd)
« Yanıtla #5 : Aralık 20, 2018, 12:28:25 »
Sdf grubunun küçük serilerde görmüştüm ilk. Acil frenleme de onleri de bagliyordu.

Onun disinda kuyruk mili disinda fark yaratacak bisi yok. Rampada tutunmayan 90 bg ben ne yapayım


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Yoğun olarak taşımacılık işini yapan bir kullanıcı için 90 beygirlik tek çeker, 70 beygirlik çift çekerden daha mantıklıyken; yoğun olarak zorlu arazi şartlarında çalışan bir kullanıcı için de 70 beygirlik çift çeker, 90 beygirlik tek çekerden daha iyidir.

Çevrimdışı Demir

Ynt: Traktörlerin Hareket Kabiliyetleri (2wd-4wd)
« Yanıtla #6 : Aralık 20, 2018, 17:34:18 »
Yoğun olarak taşımacılık işini yapan bir kullanıcı için 90 beygirlik tek çeker, 70 beygirlik çift çekerden daha mantıklıyken; yoğun olarak zorlu arazi şartlarında çalışan bir kullanıcı için de 70 beygirlik çift çeker, 90 beygirlik tek çekerden daha iyidir.
70 HP çift çeker 70 HP tek çekerken her halükarda üstündür. Bu bir önermedir. :)

90 HP tek çeker düz yolda 70 HP çift çekerden iyidir. Ayrıca bunu römork de etkiler.

GM 8 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi


Çevrimdışı ORION

Ynt: Traktörlerin Hareket Kabiliyetleri (2wd-4wd)
« Yanıtla #7 : Aralık 20, 2018, 22:51:36 »
Olan var olmayan var.  ;)
Yüreği sevgiye doyan var doymayan var :)
 romork freni ŞART